mandag 28. april 2008

Barndom

I det siste har det blusset opp diskusjon (noen av artiklene) om døve barn bør ha kun oralopplæring eller kun tegnspråkopplæring. Jeg mener at døve barn, uansett om de ikke bruker hjelpemidler for å høre, høreapparat eller CI, så har de alle rett til å BÅDE lære seg tegnspråk og få taleopplæring. Jeg begynte i Voldsløkka i det det var vanlig med oralopplæring. Selv om lærerne og "barnehagetantene" brukte tegnspråk uoffisielt. Sjefen var for oralmetoden, men ble overbevist av foreldrene i barnehagegruppen min tilslutt.

Jeg spurte min far hvordan det var det ble bekreftet at jeg var døv? Det tok en stund pga legen sa at det var "normalt" at barn var treige med å utvikle et språk. Var hele 2 1/2 år da det ble oppdaget. Deretter dro mine foreldre til Ullevål sykehus for å få sjekket om at alt var bra, bortsett fra hørselen min. Så kommer min far med en helt utrulig historie:

Blir ført inn i et rom der lyset blir slått av, bortsett fra litt lys på en vegg. Sitter heldigvis trygg på fanget til min far. Inn kommer det en synslege som skal sjekke at jeg ser normalt. Opp på veggen kommer det ulike dyr som han sier "kan du fortelle meg hva slags dyr dette er". Min far stusser litt og sier "unnskyld, men hun hører deg ikke. Hun er døv". Legen ser litt forvirret på min far og begynner å overdrive med å snakke høyt "HVA SLAGS DYR ER..." Min far avbryter og sier "hun er døv og har ikke språk, hvordan skal hun kunne fortelle deg hva slags dyr det er?". Legen er enda mer forvirret og sier "Men kan hun ikke si hva dyret sier da??"

d0h! Så dette sier jo at leger ikke alltid er den skarpeste kniven i skuffen!

Min far mente at jeg skulle skrive inn til avisen om mine meninger om CI og hvordan de skal få opplæring. Men nei, det er allerede flere artikler ute som er mye bedre enn det jeg kan skrive noensinne :) Så det får heller holde med denne lille bloggen min.

Det som sjokkerte meg mest ang det som ble tatt opp på Brennpunkt, er den ensidige fokusen på hvor dårlig det er med taleopplæringen for barn med CI. Hva med barn som har både tegnspråk og taleopplæring? Hvor langt har de kommet i utvikling av talespråket sitt?? Men neida, skal være så negative som bare det. Så håper virkelig at det blir en forskning som påviser at døve barn har godt av begge deler.

Tja, dette var det jeg hadde å si om dette for nå :)

So long!

Aktuelle linker:
Bergen Døvesenter
Oslo Døveforening
Norges Døveforbund

2 kommentarer:

Piamiin sa...

Jøss teit legen!!!!
Skriv årets vits om legen du i artikkelen :D hihi

Imzadi sa...

Ja, teit lege... men tror likevel ikke at jeg kommer til å lage en artikkel ut av det... :)