søndag 11. mai 2008

Det gyldne kompasset

Idag bestilte vi filmdeal, Det gyldne kompasset. Det var gøy å få gjensyn med filmen igjen. Vi så den da den var på kino. Greit å se den omigjen pga gikk jo glipp av enkelte ting. Samt at nå visste jeg jo hva som skjedde, så etter ting som skjedde før det skjedde... Skjønte litt mer da. Nicole Kidman er herlig som ond dame... Ellers er det kult å se de forskjellige filmtriksene med isbjørnene og daimoner. Virker nesten virkelige. Leste bøkene (ja, filmen er første del av en trilogi) for mange år siden, før "hypen" var, på engelsk. Det var en spennende trilogi. Jeg har kjøpt bøkene på norsk (eller, det er en bok) som sønnen min leser på nå. Han har ikke lest den ferdig, men kommet nokså langt inn i det som skjer i filmen. Kommer med kommentarer om at det og det ikke er med. Men slik er det med filmer som er basert på bøker. Tar aldri med alt. Så derfor tenker jeg alltid at bok og film er 2 forskjellige ting som handler om det samme. At det er ulike vinkler på en og samme ting og derfor er ikke det likt. Det er jo umulig pga jeg forestiller meg ting ulikt andre, som alle gjør. Kommer til å lese den norske boka så snart poden er ferdig med den.

Filmen får en sterk 4'er. Gleder meg til å se de to neste filmene. Så at neste film kommer i 2009.

Før jeg så Det gyldne kompasset idag, så jeg på Driven som jeg tok opp for ett par dager siden. Det er nok en film som passer for folk som er interessert i bilsport, feks formel 1. Synes det var en grei film som hadde trekantdrama i bunn. En 3'er til filmen.

Ha en fortsatt god pinse, får håpe sola titter frem i morgen og!

1 kommentar:

Anonym sa...

åh... jeg liker Det gylne kompasset. :) Får se å skaffe den på dvd, vi også. :)